ΠΟΙΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙ ΣΤΗΝ ΣΟΚΟΛΑΤΑ ;

Η σοκολάτα θεωρείται ο πιο αγαπημένος γλυκός πειρασμός για μικρόυς και μεγάλους. Μας τονώνει, μας ανεβάζει τη διάθεση, μας συντροφεύει στις δύσκολες στιγμές μας... ! Πόσο αμαρτωλός πειραμός είναι?Είναι, όντως, απαγορευτική η κατανάλωσή της για όσους ακολουθούν μια ισορροπημένη διατροφή ή ένα υποθερμιδικό πρόγραμμα διατροφής;

Η ιστορία της σοκολάτας Photobucket

Η ιστορία της σοκολάτας ξεκινά από το 600 μ.Χ., όπου έχουμε τις πρώτες πληροφορίες για την καλλιέργεια κακαόδεντρων από τον πολιτισμό των Μάγια. Στην εποχή των Αζτέκων το είδος ήταν σπάνιο και άξιζε όσο το χρυσάφι, το προσέφεραν στους θεούς (ονομάζεται και THEOVROMA, που σημαίνει «τροφή των θεών»), ενώ οι αποξηραμένοι κόκκοι της χρησίμευαν και ως μέσο εμπορικών συναλλαγών. Οι Αζτέκοι χρησιμοποιούσαν τους καρπούς του κακάο για την παρασκευή ενός ροφήματος. Το ρόφημα αυτό, στο οποίο πρόσθεταν και άλλα μπαχαρικά, το έπιναν ζεστό και θεωρούσαν ότι ήταν χωνευτικό, δυναμωτικό και το καλύτερο φάρμακο της εποχής εκείνης, που μπορούσε να γιατρέψει κάθε αρρώστια.

Στην Ευρώπη, η σοκολάτα γίνεται γνωστή από τον Ισπανό Hernando Cortez, ο οποίος έφερε στην Ισπανία το 1528 κόκκους κακάο μαζί με όλα τα σύνεργα για την προετοιμασία του ζεστού ροφήματος των Αζτέκων ενθουσιάζοντας την βασιλική αυλή αρχικά και, στη συνέχεια, όλη την ισπανική αυτοκρατορία.

Η σοκολάτα με την στερεά μορφή της πρωτοεμφανίστηκε το 1674 στο Λονδίνο στο παραδοσιακό μαγαζί «ο Μύλος του καφέ» με σοκολατένια ραβδάκια «αλά ισπανικά» και με ένα γλύκισμα σοκολάτας σε συμπαγή μορφή.

Διατροφική αξία της σοκολάτας Photobucket

Η σοκολάτα θεωρείται ένα από τα πιο θρεπτικά φυσικά προϊόντα. Δίνει ενέργεια, είναι τονωτική και αποτελεί πλούσια πηγή ενέργεια και ευεξίας για τον ανθρώπινο οργανισμό.
Περιέχει υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και λίπη, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, όπως ασβέστιο, φώσφορο, μαγνήσιο, σίδηρο και ένα πλήθος από βιταμίνες όλων των κατηγοριών, καθώς κι αντιοξειδωτικά
Η σοκολάτα, εξαιτίας όλων των θρεπτικών συστατικών που περιέχει έχει προστατευτική δράση ενάντια στον καρκίνο και στα καρδιαγγειακά νοσήματα . Τα κυριότερα λιπαρά οξέα της σοκολάτας είναι το ελαϊκό οξύ (35%- μονοακόρεστο), το λινελαϊκό (5%- πολυακόρεστο), το στεατικό (35%- κορεσμένο) και το παλμιτικό (25%- κορεσμένο). Η αναλογία αυτή των λιπαρών οξέων της σοκολάτας δεν επηρεάζει αρνητικά τα λιπίδια του αίματος. Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι η μαύρη σοκολάτα ( σοκολάτα υγείας)δεν περιέχει χοληστερόλη.


Photobucket


* Η θεοβρωμίνη είναι αλκαλοειδές, που παράγεται κατά την φάση ζύμωσης των καρπών του κακαόδεντρου με παρεμφερή μορφή με την καφεϊνη που περιέχει ο καφές και την θεοξανθίνη ( ή θεοφυλλίνη) που περιέχει το τσάι. Οι ιδιότητές της εστιάζουν στην μυϊκή και καρδιακή τόνωση, στην αγγειοδιαστολή, στην βρογχοδιαστολή αυξάνει τη διούρηση, καταστέλλει τον βήχα και αυξάνει τη γνωσιακή λειτουργία.

Το ασβέστιο, ο φώσφορος και το μαγνήσιο που περιέχονται στη σοκολάτα έχουν βρεθεί ότι προλαμβάνουν την υπέρταση και τα καρδιαγγειακά νοσήματα, ενώ συμμετέχουν στον μεταβολισμό των οστών και δοντιών (πρόληψη οστεοπόρωσης).
Ο χαλκός βοηθά στη σύνθεση μελανίνης στο δέρμα και τα μαλλιά και διεγείρει το κεντρικό νευρικό σύστημα. Ο σίδηρος που περιέχεται στη σοκολάτα είναι απαραίτητος για τη σύνθεση της αιμοσφαιρίνης, η οποία μεταφέρει το οξυγόνο στα ερυθρά κύτταρα του αίματος.

Η σοκολάτα περιέχει, επίσης, και αντιοξειδωτικές ουσίες, οι κυριότερες των οποίων είναι οι πολυφαινόλες. Ο Αμερικάνικος Σύλλογος Διαιτολόγων ονομάζει αυτές τις ουσίες θρεπτοφαρμακευτικές, διότι παρέχουν όφελος στην υγεία. Στις πολυφαινόλες ανήκουν τα φλαβονοειδή. Οι πολυφαινόλες εξουδετερώνουν τις ελεύθερες ρίζες του οξυγόνου που δημιουργούνται από τον φυσιολογικό μεταβολισμό και δημιουργούν βλάβες στην επιφάνεια των κυττάρων. Με αυτό τον τρόπο συμβάλλουν στην μείωση του κινδύνου ανάπτυξης αθηροσκλήρυνσης και καρδιαγγειακών παθήσεων. Πιο πλούσια σε πολυφαινόλες είναι η σοκολάτα υγείας (τα 100γρ περιέχουν 600mgr πολυφαινολών) και ακολουθούν το πράσινο τσάι (τα 240ml –ένα ποτήρι- περιέχει 400mgr πολυφαινολών) και το κρασί (τα 140ml –ένα ποτηράκι κρασιού- περιέχει 170mgr πολυφαινολών).

Οι ψυχοδιεγερτικές ιδιότητες που αποδίδονται στη σοκολάτα οφείλονται στην περιεκτικότητά της σε φαινυλαιθυλαμίνη. Η ουσία αυτή σε υψηλά επίπεδα προκαλεί αισθήματα έλξης, ενθουσιασμού, επιπολαιότητας αλλά και φόβου. Λειτουργεί διεγείροντας τα κέντρα ευχαρίστησης του εγκεφάλου και φθάνει σε πολύ υψηλές τιμές κατά τον οργασμό. Επίσης, μετά την κατανάλωση της σοκολάτας απελευθερώνονται ενδορφίνες, φυσικά οποιοειδή, που έχουν αναλγητικές ιδιότητες και βελτιώνουν τη διάθεση.

Συμπερασματικά Photobucket

Η κατανάλωση της σοκολάτας, και κυρίως της σοκολάτας υγείας, στα πλαίσια μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής προάγει την υγεία και δεν φορτώνει τον οργανισμό μας με περιττές θερμίδες Αυτό οφείλεται στα πολλά θρεπτικά συστατικά που περιέχει και στην υπέροχα απολαυστική γεύση της !
Μην αντιστέκεστε λοιπόν σ’αυτόν τον πειρασμό…απλά απολαύστε τον…!

2 σχόλια:

paulina είπε...

καταπληκτικό άρθρο με μεγάλη λεπτομέρια.

Nina είπε...

Mου άρεσουν τα άρθρα σας και με κάνουν να μαθαίνω αρκετά για θέματα που με ενδιαφέρουν.